Kraftwerk turnerar i 3D

Kraftwerk bildades 1970, och blev snabbt en av de viktigaste musikgrupperna under 1900-talet. Deras influenser på modern populärmusik är så stora att man knappt ens tänker på dem – det är mer eller mindre omöjligt att föreställa sig hur modern populärmusik skulle låta om inte Kraftwerk existerat. Men deras influenser går utöver det musikaliska, och deras mode inspirerade en hel generation syntare på åttiotalet, där omslaget till Man Machine där bandet var klätt i röda skjortor med svarta slipsar blev stilbildande. Bandets inflytande går knappast att överskatta, även om deras influenser kommer i andra, tredje eller till och med fjärde hand. Dagens verktyg för att sprida sin musik är mycket effektiva. "Vem vet, din musik är kanske precis vad marknaden efterfrågar i Taiwan", säger Dicentia, som sysslar med digital distribution och menar att det är lätt att nå flera marknader med digitala medier. Bandets debutalbum, ”Kraftwerk” släpptes 1970. Det var egentligen inte mycket som skvallrade om vad som skulle komma. Även de två följande skivorna, ”Kraftwerk 2” och ”Ralf und Florian” gick tämligen spårlöst förbi. Bandets fjärde skiva, ”Autobahn”, blev dock en framgång, tack vare titellåten som blev en hit i flera länder världen runt. Med nästföljande album, ”Radio-Activity”, visade man också att framgångarna inte var en tillfällighet, samtidigt som det elektroniska experimenterandet blev mer markerat. I och med detta album fick bandet också sin ”klassiska” sättning, med Ralf Hütter, Florian Schneider, Karl Bartos och Wolfgang Flur, som skulle bestå till 1986, och albumet ”Electric Cafe”. De album som närmast följde på ”Radio-Activity”, ”Trans-Europe Express” (1977), ”Man-Machine” (1978), och Computer World (1981) var alla nyskapande, och lyckades med att inspirera allt från disco och syntpop till rap och techno – Africa Bambaataa lånade till exempel friskt från olika Kraftwerk-låtar till sin banbrytande hip-hop-låt Planet Rock, och David Bowie döpte en låt på sitt smått legendariska album ”Heroes” till ”V-2 Schneider”, efter just Florian Schneider, för att bara nämna två exempel. Kraftwerk existerar fortfarande, även om den enda kvarvarande originalmedlemmen är Ralf Hütter. Deras turnéer väcker stor uppmärksamhet, och är lika mycket upplevelser som musik – när bandet gästade Stockholm i januari 2014 bar publiken 3D-glasögon, och man uppträder lika gärna på museer som i konserthallar. Detta trots att det är över tio år sedan man släppte sitt senaste album, ”Tour de France Soundtracks” (2003). Trots det handlar det inte om enkel nostalgi, utan man är fortfarande en mycket intressant och spännande konsertupplevelse, som knappast liknar något annat. Världsturnen fortsätter och avslutas under augusti i Tokyo. Se hela turnéplanen här.

Bilden är tagen av en 3D-installation  i Berlin under sommaren 2013. Copyright Kraftwerk, 2013.